Подолання обтяжливого нацистського минулого у культурній сфері ФРН (на прикладі німецьких артустанов)

Вікторія Солошенко
Кандидатка історичних наук, доцентка, заступниця директора з наукової роботи ДУ «Інститут всесвітньої історії НАН України»

DOI https://doi.org/10.37837/2707-7683-2019-47

Анотація. У статті досліджено проблему подолання обтяжливого нацистського минулого Федеративної Республіки Німеччина. Основну увагу приділено подоланню наслідків панування політики націонал-соціалізму в культурній сфері. Важливим складником вивчення історії нацизму є дослідження справи А. Вейнмюллера, донині невідомих архівних документів, які проливають світло на темні сторінки історії Німеччини. Проаналізовано місце та роль артустанови «Адольф Вейнмюллер» (“Adolf Weіnmüller”) у нацистській торгівлі творами мистецтва. Встановлено, що цей відомий мюнхенський художній аукціонний будинок заклав підгрунття розвитку сучасного мистецтва в Мюнхені та аукціонного будинку «Ноймейстер» (“Neumeіster”). Підкреслено, що відкриття доступу до закритих архівів аукціонного будинку «Ноймейстер» – наступника будинку «Адольф Вейнмюллер» – стало неабияким проривом у справі розкриття злочинів націонал-соціалістів і вагомим кроком у подоланні наслідків тоталітаризму в Німеччині. Власниця «Ноймейстер» К. Штоль відриттям доступу до архіву аукціонного будинку спонукала науковців до проведення ґрунтовних досліджень. Зазначено, що на такі відверті кроки донині не наважувався жоден аукціонний будинок Німеччини. Так було закладено наукове підґрунтя для реалізації низки проєктів щодо пошуку та розсекречення важливих архівних документів. Автор наголошує на неоціненності досвіду ФРН у розв’язанні важливого завдання – подолання обтяжливого нацистського минулого через ідентифікацію та повернення майна, культурних цінностей, які розграбували нацисти. Розв’язання цього кола проблем протягом останніх десятиліть було поставлено на ґрунтовну державну основу.
Ключові слова: Німеччина, обтяжливе минуле, аукціонні будинки «Адольф Вейнмюллер», «Ноймейстер», культурні цінності, колекції, незаконне переміщення, відчуження, націонал-соціалізм, архівні документи.

Завантажити статтю (укр.)

Джерела
1. Datenbank Kunst-und Kulturgutauktionen 1933–1945. Adolf Weinmüller Münchener Kunstversteigerungshaus. Adolf Weinmüller Wiener Kunstversteigerungshaus [online]. Available at: http://www.lostart.de/ Webs/DE/Provenienz/Weinmueller/Auktion Nav.html?cms_param=AHAUS_ID%3D616100381%26node%3Dexpand [in German]
2. Neumeister Münchener Kunstauktionshaus GmbH & Co [online]. Available at: https://www. neumeister.com/ [in German]
3. Herchenröder, C. (1972). Die Kunstmärkte, no. 4. München: Econ Verlag. [in German]
4. Watson, P. (1992). From Monet to Manhattan: The Rise of the Modern Art Market. London: Hutchinson. [in German]
5. Thurns, H. (1994). Der Kunsthändler – die Wandlungen eines Berufes. Munich: Hirmer Verlag. [in German]
6. Eichwede, W., Zubkova, E. (2014). Zur Anatomie des Kunstraubs: Die Kunst als Opfer deutscher und sowjetischer Politik im Zweiten Weltkrieg. Arsprototo: Das Magazin der Kulturstiftung der Länder, no. 4, pp. 25-29.
7. Kennedy Grimsted, P. (2013). Art and Icons Lost in East Prussia The Fate of German Seizures from Kyiv Museums. Jahrbücher für Geschichte Osteuropas, vol. 61, no. 1, pp. 47-91. [in German]
8. Dehnel, R. (2006). Die Täter, die Opfer und die Kunst: Rückblick auf den nationalsozialistischen Raubzug. Osteuropa Kunst im Konflikt. Kriegsfolgen und Kooperation in Europa, no. 1, pp. 15-17. [in German]
9. Cieslinska Lobkowicz, N. (2006). Gründe, Abgründe, Ansprüche Restitutionspolitik in Polen. Die Täter, die Opfer und die Kunst. Osteuropa Kunst im Konflikt. Kriegsfolgen und Kooperation in Europa, no. 1-2, pp. 263-287. [in German]
10. Hopp, M. (2012). Kunsthandel im nationalsozialismus: Adolf Weinmüller in München und Wien. Köln: Böhlau Verlag. [in German]
11. Heuss A. (2000). Kunst-und Kulturgutraub: Eine vergleichende Studie zu Besatzungspolitik der Nationsalsozialisten in Frankreich und der Sowjetunion. Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter. [in German]
12. Ruppert, W., Fuhrmeister, С. (2007). Zwischen Deutscher Kunst und internationaler Modernität. Formen der Künstlerausbildung 1918–1968. Bonn: Druckhaus ‘Thomas Müntzer’, BT Weimar, VG Bild-Kunst. [in German]
13. Washington Conference Principles on Nazi Confiscated Art. Diplomacy in Action, U.S. Department of State [online]. Available at: http://www.state.gov/p/eur/rt/hlcst/122038.htm [in English]
14. Degenerativnoye iskusstvo [online]. Available at: http://artwwworld.org. ua/ArtProm/Degenerativnoe_iskusstvo/ [in Russian]
15. Krupneishiye auktsiony Yevropy: gde i kogda?, Self made Trip [online]. Available at: https:// selfmadetrip.com/krupneyshie-auktsionyi-evropi-gde-i-kogda/30.10.2016. [in Russian]
16. Katrin Stoll Auktionshaus veröffentlicht Datensätze aus NS-Zeit [online]. Available at: http:// www.deutschlandfunk.de/raubkunst-auktionshaus-veroeffentlicht-datensaetze-aus-ns.691.de.html?dram:article_id=287740; Schmitz C. Kellerfund von Auktionsprotokollen der NS-Zeit [online]. Available at: http://www.deutschlandfunk.de/kellerfund-von-auktionsprotokollen-der-ns-zeit.691.de. html?dram:article_id=243416 [in German]
17. Entartete Kunst [online]. Available at: http://www.vam.ac.uk/content/ articles/e/entartete-kunst/; Nazi plunder [online]. Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/ Nazi_plunder; Why finding Nazi-looted art is a question of justice [online]. Available at: http://www.pbs.org/ newshour/updates/why-finding-nazi-looted-art-is-a-question-of-justice/ [in German]
18. Entartete Kunst [online]. Available at: http://www.vam.ac.uk/content/ articles/e/entartete-kunst/ [in German]