Український танок – світова візитка (до ювілею національного заслуженого ансамблю танцю імені Павла Вірського)

Дмитро Вернигор
Мистецтвознавець

DOІ https://doi.org/10.37837/2707-7683-2018-47

Анотація. У статті йдеться про життєвий і творчий шлях П. Вірського й ансамблю, який він очолює, у контексті культурної дипломатії. Автор зауважує, що прагнення до створення реалістичних і народних за характером вистав вплинуло на освоєння та розвиток народного танцю у творчому процесі митця. Артисти ансамблю танцю УРСР виступали перед глядачами багатьох країн світу. Виступи колективу за кордоном не тільки мали великий художній успіх, але й справили величезний політичний резонанс.
Окремі хореографічні номери Вірський ставив уже в перші дні своєї балетмейстерської практики, але по-справжньому працювати над створенням українського сценічного танцю він почав із 1936 року, а надто після здійснення чудових танцювальних картин у театральній виставі «Запорожець за Дунаєм».
1937 року Вірський і Болотов організовують перший в Україні Ансамбль народного танцю й залишають Київський театр опери та балету ім. Т. Г. Шевченка, де очолювали балетну групу. Балетмейстери приймають до ансамблю здібну молодь, а також групу досвідчених артистів, серед яких був їх давній друг і товариш, блискучий виконавець народних танців – М. Іващенко. До балетмейстерської роботи були залучені Б. Таїров та І. Курилов.
Влітку 1957 року ансамбль успішно виступив на VІ Всесвітньому фестивалі молоді й студентів у Москві. Молодіжну групу колективу удостоїли звання лауреатів конкурсу VІ Всесвітнього фестивалю, нагородили золотими медалями й дипломом І ступеня (солісти В. Котляр, Л. Застрожнова, Г. Чапкіс, Н. Бірка, Л. Сарафанов, Б. Мокров, В. Голик).
У своїй промові перед концертом доктор мистецтвознавства, заслужений діяч мистецтв України, член Міжнародної академії танцю Ю. Станішевський виголосив: «П. Вірський – видатний майстер хореографії, режисер-постановник і новатор українського народного танцю, котрий заснував не лише унікальний танцювальний колектив, а й уславив Україну високим мистецтвом на всіх континентах».
Ключові слова: культурна дипломатія, український народний танець, мистецтво, художнє бачення, Вірський.

Завантажити статтю (укр.)

Джерела
1. Stanishevskyi, Y. (1962). Pavlo Pavlovych Virskyi. Kyiv. [in Ukrainian]
2. Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu. Kyiv. [in Ukrainian]
3. Aloviert, N. ‘Na spektakliakh ansambliu Virskoho’, Hazeta ‘Kultura’, no. 46(708). [online]. Available at: http://www.russian-bazaar.com/ru/content/16001.htm [in Ukrainian]
4. Turchak, S. (1970). Velyke mystetstvo. Radianska Ukraina. [in Ukrainian]
5. Bybyk, V. (1968). Obayanie podlinnogo iskusstva. Krasnoe znamia. [in Russian]
6. Virskyi, P. (1960). Dumky i porady. Mystetstvo, no. 3. [in Ukrainian]
7. Korniichuk, V. (1995). Novatoru ukrainskoho narodnoho tantsiu – 90. Ukr. muz. hazeta, no 1. [in Ukrainian]
8. Stanishevskyi, Y. (1962). Virskyi. Kyiv, pp. 10-11, 14, 28-164. [in Ukrainian]
9. Borymska, H. (1971). Samotsvity ukrainskoho tantsiu. Mystetstvo. [in Ukrainian]
10. Burban, V. (2005). Svit u poloni ukrainskoho tantsiu: 25 liutoho 2005 roku vypovnylosia 100 rokiv z Dnia narodzhennia P. Virskoho – henialnoho ukrainskoho khoreohrafa. Kultura i zhyttia, no. 6. [in Ukrainian]